پیش از هرچیز توجه خوانندگان را به یک نکته مهم
جلب میکنم. این نکته مهم در کلیه نوشته «وبلاگ» بکار گرفته شده است. برای
آن که از ازدیاد پانویسهای طولانی و موضوعاتی که باید در مورد آنها توضیح
جانبی داد ازجمله:
نامها و مکانها، اصطلاحات متدوال ... و بسیار دیگر،
جلوگیری شود؛ نکته مورد نظر:
پیش از هرچیز توجه خوانندگان را به یک نکته مهم
جلب میکنم. این نکته مهم در کلیه نوشته «وبلاگ» بکار گرفته شده است. برای
آن که از ازدیاد پانویسهای طولانی و موضوعاتی که باید در مورد آنها توضیح
جانبی داد ازجمله:
نامها و مکانها، اصطلاحات متدوال ... و بسیار دیگر،
جلوگیری شود؛ نکته مورد نظر:
با رنگ متفاوت از زمینه اصل، و
با حروف کژ، و در پارهای از مواقع،
با خط زیرین مشخص شده است.
خواننده درصورت تمایل به آگاهی
بیشتر میتواند بر روی واژه، اصطلاح، نام و
یا ... "کلیک" کند تا به «ویکی پدیا» رفته و بر آگاهی خود کمی بیافزاید.
مثلاً اگر شما بر روی نام سلطان محمود غزنوی که به صورت
"سلطان محمود غزنوی" نوشته شده است، "کلیک" کنید، صفحه مورد دلخواه شما باز خواهد شد.
*******
با توجه به آن که در این گفتار از علم آمار سود برده شده
است، وظیفه خود میدانیم پیش از همه چیز به صورت بسیار مختصر و فشرده به علم آمار،
اشارتی داشته باشیم تا از سوءتفاهمها قدری کاسته شود.
مختصری از
تاريخچه علم آمار
واژه آمار از كلمه لاتين
Status
سرچشمه گرفته است كه به معنی حالت، وضع يا موقعيت می باشد. از اين
کلمه به عنوان ريشه واژه
(آمار) به وجود آماده است.
با پيدايش نخستين دولت ها در تاريخ، آمار پا به عرصه گذارده است.
تاريخ نشان می دهد که چند هزار سال پيش از ميلاد مسيح در چين، هندوستان، مصر
و ايران سرشماری نفوس و آمارگيری از اراضی و اموال و دارائی صورت می گرفته
است. بديهی ست که اينگونه سرشماری های بسيار ابتدايی كه به هيچ رو
با آمار و دموگرافی
امروز قياس شدنی نيست.
آمار در قرن هفدهم شكل علمی به خود می گيرد.
در ایران، جمع آوری آمار و اطلاعات را میتوان به زمان پيدايش اولين
تمدنهای بشری نسبت داد، زيرا کليه حکومتها و تمدنهای گذشته برای آگاهی از توان
نظامیگری و ميزان ماليات قابل وصول، مجبور به انجام آمارگيری و سرشماری از
نفوس و کشاورزی خود (هرچند به صورت ابتدايی)، بودند. در ايران باستان نيز
برای دريافت ماليات سرانه و جمع آوری سپاهی و تعيين نيروی جنگی کشور و نيز
به منظور تعدد و شمارش پيروان اديان مختلف، آمارگيری و سرشماری نفوس، انجام می گرفت.
در زمان داريوش لغت "شاهامار" به معنی سرشماری به کاربرده میشد. در اين دوره برای اولين بار دفاتر مالياتی و نظامی تدوين شد. همچنين از زمينهای زراعی، باغات، معادن و اغنام و احشام آمارگيری بهعمل آمده و اطلاعات آن در دفاتری به نام "قانون" ثبت میگرديد و بدين ترتيب ميزان ماليات هر فرد تعيين می شد.
به روايت تاريخ، نخستين مبانی آمارگيری توسط سلوکیها
Seleucid
Empire
بنا نهاده شد و بدين منظور ادارات مميزی تأسيس گرديد و از افراد، منازل، چهارپايان، مزارع، باغها، تولد، ازدواج و حتی مرگ ماليات دريافت میشد.
در زمان خليفه دوم، در گزارشی که عثمان بن حنيف از سفر به ايران تهيه نموده مدارک و شواهدی موجود میباشد دال براينکه در زمان ساسانيان از اراضی و اشجار و نفوس مميزی جامع و کاملی بهعمل آمده است. از اين رو بود که در عهد خلفا از وجود ايرانيان برای تشکيل سازمانهای وسيع مالی، محاسباتی و مميزی به نام " ديوان سلطنت" استفاده گرديد. در ايران پس از اسلام و در دوران خلفای عباسی نيز بهمنظور اخذ ماليات و جزيه، سرشماری و آمارگيری در ممالک تحت نفوذ انجام میگرديد. اما در مدارک مربوط به زمان قاجاريه و عهد شاهان قاجار بيشتر به جمع آوری آمار و اطلاعات جمعيتی اشاره شده است.
آمار چيست؟
بيشتر مردم با كلمه آمار، بهمفهومی كه برای ثبت و نمايش اطلاعات عددی بكار
میرود، آشنا هستند از جمله:
تعداد بيكاران، قيمت روزانه سهام در بازار بورس، تعداد افراد تلف شده در اثر
شيوع يك بيماری، مثالهايی از اين مفهوم هستند. ولی اين مفهوم منطبق با
موضوع آمار نيست.
آمار عمدتاً با وضعيتهايی سر و كار دارد كه در آنها وقوع يك پيشامد
به طور حتمی قابل پيش بينی نيست. استنتاجهای آماری غالباً غيرحتمی
هستند، زيرا مبتنی بر اطلاعات ناكافی میباشند. آمار بهعنوان يك موضوع علمی،
امروزه شامل مجموعهای از مفاهيم و روشها ست كه در هر زمينه پژوهش، برای گردآوری
و تعبير اطلاعات مربوط به آن و انجام نتيجهگيریها در شرايطی كه عدم یقین در
آن وجود دارد، به كار میرود. و بطور مختصر:
آمار، علمی است که پيرامون جمع آوری و تنظيم و تحليل و تفسير اطلاعات
عددی سخن می گويد.
موضوع آمار چيست؟
موضوع آمار عبارت ست از هنر و علم جمع آوری، تعبير و تجزيه و تحليل دادهها
و استخراج و سپس، تعميمهای منطقی در مورد پديدههای تحت بررسی.
اهداف علم آمار
چيست؟
v توصيف ساده،
روشن و قابل فهم مشاهدهها، که معمولا ً در نمونه مناسبی از جامعه صورت میگيرد.
v تعميم نتايج
مشاهدههای مزبور، به جامعهای که نمونه از آن برگرفته شده است.
سواد آماری چيست؟
سواد آماری يك توانايی/قابليت است:
v توانايی و
قابلیت/اندیشه منتقدانه در مورد استدلال ها با به كاربردن آمار
به عنوان سند يا مدرك. و
v قابليت خواندن
و تفسير داده ها، قابليت فهم آنچه كه خوانده می شود. و
v توانايی فهم و
تفسير آمارهايی كه هر فرد در زندگی روزمره با آن ها سر و كار دارد. و نیز
v توانايی
استفاده صحيح از آمار توسط همه افراد جامعه.
با سواد آماری فردی است که:
v قادر باشد، تفاوت بين رابطه معمولی
Association (psychology)
v و رابطه علت
و معلولی
Causality
را از يکديگر تشخيص دهد. و
v قادر باشد،
تفاوت بين عبارت "نسبت دادنی" را از عبارت، "نسبت داده
شده" تشخيص دهد. و
v بتواند، تفاوت
آماری که بر اساس نمونه به دست آمده دراختیار است را، از پارامتر جمعيت تشخيص
دهد. و نیز
v بتواند برداشت
درستی از درصدها، ميزانها و نرخها داشته باشد.
کار علم آمار کمک به تفکر علمی است و آمارشناس کسی است که مشاهده میکند و
اطلاعاتی بهدست میآورد و سپس با اطلاعات بهدست آمده، اتفاقات و حوادث را پیشبینی میکند.
علم آمار بر اساس اطلاعات و دادههای موجود به مدل سازی ریاضی از پدیدههای
طبیعی و واقعی میپردازد و چون امروزه دانشمندان هرعلمی سعی میکنند از ابزار ریاضی
برای مطالعات خود استفاده نمایند در نتیجه علم آمار برای بررسی و مطالعه مسائل
دنیای واقعی به یاری مدل سازی ریاضی، بسیار مورد توجه قرار گرفته است.
ازاین رو،
هرآنچه علمی ست؛ دارای یک مدل ریاضی ست. حتا هنر.
امروزه وظیفه اولیه آمار، که صرفاً جمعآوری و نمایش دادهها بود، کاملاً
تغییر کرده است و نقش جدید آن، فراهم آوردن ابزارهایی تحلیلی است که با استفاده از
آنها بتوان دادهها را بطور موثر جمع آوری کرد و از آنها معانی لازم را بیرون
کشیده و تفسیر نمود (این امر توسط هوش مصنوعی
AI تا نزدیک به 99,96%. قابل قبول است).
با استفاده از مفاهیم و روشهای آماری میتوان از روی نمونه، نتیجه گیریهای
معتبری در مورد جامعه بدست آورد و علم آمار در تمام آن دسته از فعالیتهای بشری که
در آنها اثبات ادعاها و طبقهبندی اطلاعات مبتنی بر شواهد تجربی است، حضور دارد.
با این پیش درآمد کوتاه، کوشش خواهیم
کرد تا بتوانیم به پرسشهای زیر پاسخ گو باشیم:
Fundamental interaction
v
آیا تفاوت تأثیر ادیان گوناگون بر ضریب هوش اشخاص
مختلف که در یک کشور مشخص و یا در کشورهای مختلف زندگی میکنند را، میتوان با علم
آمار تبین کرد؟ و
v
آیا می توان تفاوت معناداری بین این چندگونگی
ادیان بر کارسازه هوش مشاهده کرد یا خیر؟
پرسشهای بالا در نگاه نخست بسیار ساده مینماید. ولی اما که با یک نگاه
تیزبینانه به این نکته پی میبریم که پاسخ دادن به پرسشهای بالا چندان
هم آسان نخواهد بود.
ما در اینجا کوشش کرده ایم که، در جستجوی خود موقعیت و نظر کاملاً
بی طرفانه را، اتخاد کرده باشیم، با آگاهی به آنکه
کاری ست بسیار دشوار.
در این مقاله، از پژوهشهای دو نفر کمک گرفته شده است، یکی:
Richard
Lynn
و دیگری همکار ایشان
Tatu
Vanhanen
میباشد.
مأخذ اصلی کتاب:
IQ and the Wealth of
Nations cover
Author Richard Lynn & Tatu Vanhanen
Language English
Publisher Praeger/Greenwood
Publication date 2002
نویسنده (م. ر. کامکار) نگاهی زودگذر، به کارهای پژوهشی این دو شخصیت
بسیار بزرگ و مهم در عالم روانشناسی پژوهشی داشته است. پژوهش آنان برای من
به اندازهای پرمعنا/اهمیت و گوهری بیمانند را میماند که نتوانستم دانستنِ
آن را، فقط مال خود بدانم. بنابرهمین انگیزه، اشارهای بسیار مختصر،
به کار این دو پژوهشگر داشتم. و این نوشته در واقعیت امر معرفی این
دو شخصیت مهم، به خوانندگان میباشد، نه چیزی بیشتر یا کم تر از
این.
*******
نباید فراموش کرد به همان گونه که تعداد شهروندان،
افراد بیمار، مُردگان شمارگان زاد و ولد و ... بسیاری دیگر از شاخصهای آماری در
مدت یک سال در یک کشور متغییر است بههمان گونه ضریب هوش در یک کشور ثابت نخواهد
بود و هر ساله دستخوش تغییر و دگرگونی آماری قرار میگیرد. این تغییرات به چند شاخص
آماری مربوط میشوند، که بطور مثال می توان به حساسیت ابزارهای اندازگیریِ
آماری، و یا کم و زیاد شدن شهروندهای مهاجر در یک کشور اشاره داشت. به عنوان شاهد
ضریب هوشی بررسی شده در چند کشور در سالهای 2002 و 2006 آورده شده است.
به همین دلیل شما ممکن است ضریب هوشی یک کشور خاص را در جداول متفاوت، متفاوت
بیابید.
Country/Region |
IQ 2002 |
IQ 2006 |
Hong
Kong |
107 |
108 |
Singapore |
103 |
108 |
Korea:
North |
105* |
106* |
Korea:
South |
106 |
106 |
Japan |
105 |
105 |
China |
100 |
105 |
Taiwan |
104 |
105 |
Germany |
102 |
99 |
Belgium |
100 |
99 |
Canada |
97 |
99 |
England |
100 |
100 |
Sweden |
101 |
99 |
France |
98 |
98 |
USA |
98 |
98 |
Iran |
84 |
84 |
Pakistan |
81* |
84 |
Armenia |
93 |
94 |
Mongolia |
98* |
101* |
Afghanistan |
83 |
84 |
Kazakhstan |
93* |
94* |
... |
... |
... |
... |
... |
... |
... |
... |
... |
"*" Denotes estimated national IQ PPP-GNI
= purchasing power parity gross national income. QHC
= is a composite index called quality of human conditions. |
اینک که شما با این دو فرد محقق و پژوهشگر آشنا میشوید، دیگر پی گیریها
که در آتی انجام خواهد پذیرفت، به دست خود شما باید صورت پذیرد.
باری، نگارش زیرین در آدرسهای داده شده، به صورت
رایگان در دنیای مجازی در اختیار علاقمندان قرار دارد.
هرآنچه که به زبان پارسی آورده شده است از نویسنده
(م. ر. کامکار) است و گفتار مولفان (Richard Lynn and Tatu
Vanhanen)؛ نیست.
تا آن اندازه که ضرورت ایجاب میکند از ترجمه نوشتهها که
به زبان انگلیسی است خودداری شده است. و اگر ترجمهای هم صورت گرفته باشد،
مأخذ با ذکر صفحه در اختیار شما می باشد.
IQ and Religion
The graph shown above
relates the arithmetic mean IQ measured in various country's populations, to
the fraction of each country's population that believes religion is very
important.
The green diamonds
represent individual countries; the yellow line is a linear regression (y = mx
+ b), calculated by the least squares method. The United States data point is
circled in red. TK Solver was used to create the graph from the data listed in
the table below:
هوش
Intelligence
توانایی ذهنی
ذهن
است و قابلیتهای متنوعی همچون
استدلال
برنامه ریزی،
حل مسئله
انتزاع
استفاده از
زبان
و
یادگیری
را در بر میگیرد.
هوش هیجانی
یا هوش احساسی یا هوش عاطفی که با حروف
اختصاری EQ نشان
داده میشود.
بخش مهمی از "هوش" است که:
شامل توانایی شناخت، درک و تنظیم
هیجان
و احساسات و استفاده از آنها در زندگی است.
اصطلاح هوش هیجانی
اولین بار در سال ۱۹۹۰ روانشناسی بنام
پیتر سالووی
سالووی برای
بیان کیفیت و درک احساسات افراد، همدردی با احساسات دیگران و توانایی اداره مطلوب
خلق و خو به کاربرد. هوش هیجانی از چهار مهارت اصلی تشکیل میشود:
۱- خودآگاهی: توانایی شناسایی دقیق هیجانهای خود و
آگاهی از آنها به هنگام تولید. خودآگاهی، کنترل تمایلات خود در نحوه واکنش به
اوضاع و افراد مختلف را نیز شامل میشود. فردی که از هوش هیجانی بالایی برخوردار
است، نسبت به احساسات خود، آگاهی بی واسطه و بدون وقفه دارد.
۲- خود مدیریتی: یعنی اینکه بتوانید واکنشهای هیجانی
خود را در مقابل همه مردم و شرایط مختلف کنترل کنید.
۳- آگاهی اجتماعی: توانایی در تشخیص دقیق هیجانات دیگران
و درک اینکه دقیقاً چه اتفاقی در حال روی دادن است. این موضوع اغلب به این معناست
که طرز تفکر و احساسات دیگران را درک میکنید، حتی زمانی که خودتان همان احساسات یا
تفکرات را ندارید و این همان همدلی است.
۴- مدیریت رابطه: توانایی در به کارگیری (آگاهی از
هیجانات دیگران) به منظور موفقیت در کنترل و مدیریت تعاملها، همچنین این توانایی،
ارتباط واضح با شرایط و کنترل موثر تعارضهای دشوار را شامل میشود.
ضریب هوشی
IQ
classification
یا بهره هوشی یا هوشبهر،
IQ مخفف Intelligence Quotient عددی با میانگین ۱۰۰ و
انحراف معیار
۱۵ میباشد. از این رو در رده بندی و تقسیم هوش، به
صورت میانگین نزدیک ۷۰٪ از مردم دارای هوش میانه، ۱۲٪ هوش بالاتر از میانه، ۲٪
درصد بسیار باهوش و ۱٪ افراد برگزیده را دربر میگیرند. همین روند درباره افراد کم
هوش، واپس مانده ذهنی و ... در سوی دیگر پابرجا است.
نمودار بالا نشانگر آن ست که هر قدر میزان ضریب هوشی افراد
یک کشور بیشتر باشد، درجۀ اهمیت و نفوذ دین/تعصبات دینی، کاهش مییابد.
جدول زیر همچنین روشنگر نمودار بالاست. یعنی دادههای مختلف جدول را، در جایگزینی
نموداری بالا، میتوان یافت. نمودار بالا به روشنی نزول میزان ضریب هوشی
در کشورهای مختلف، و کنش دین، به عنوان یک کارساز بزرگ
در فرآیند نزول هوش را، نشان میدهد.
Country کشور |
Percent who say
religion is very important (Pew survey) درصد اشخاصی که میگویند دین
بسیار مهم است |
IQ ضریب هوش |
Angola |
80 |
69 |
Argentina |
39 |
96 |
Bangladesh |
88 |
81 |
Bolivia |
66 |
85 |
Brazil |
77 |
87 |
Bulgaria |
13 |
93 |
Canada |
30 |
97 |
Czech
Republic |
11 |
97 |
France |
11 |
98 |
Germany |
21 |
102 |
Ghana |
84 |
71 |
Great
Britain |
33 |
100 |
Guatemala |
80 |
79 |
Honduras |
72 |
84 |
India |
92 |
81 |
Italy |
27 |
102 |
Ivory
Coast |
91 |
71 |
Japan |
12 |
105 |
Kenya |
85 |
72 |
Mali |
90 |
68 |
Mexico |
57 |
87 |
Nigeria |
92 |
67 |
Pakistan |
91 |
81 |
Peru |
69 |
90 |
Philipines |
88 |
86 |
Poland |
36 |
99 |
Russia |
14 |
96 |
Senegal |
97 |
64 |
Slovakia |
29 |
95 |
South
Africa |
87 |
72 |
South Korea |
25 |
106 |
Tanzania |
83 |
72 |
Turkey |
65 |
90 |
United
States |
59 |
98 |
Uganda |
85 |
73 |
Ukraine |
35 |
96 |
Uzbekistan |
35 |
87 |
Venezuela |
61 |
88 |
Vietnam |
24 |
96 |
The religious attitude
data is from a poll that was part of the Pew Global Attitudes Project.
The survey report is available online at:
http://pewglobal.org/reports/display.php?
Report ID=167
The question wording used
in the poll was as follows:
How important is religion
in your life—very important, somewhat important, not too important, or not at
all important?
The report available
online only lists the percentage that said religion was 'very important'. The
data from the report is listed below:
Importance of religion by country
میزان اهمیت دین در قارههای
مختلف:
Religion Very Important
44.5% |
North
America: |
59% |
U.S |
30% |
Canada |
23% |
West Europe: |
33% |
Great Britain |
33% |
Italy |
21% |
Germany |
11% |
France |
23% |
East urope: |
36% |
Poland |
30% |
Ukraine |
29% |
Slovakia |
14% |
Russia |
13% |
Bulgaria |
11% |
Czech |
63.6% |
Conflict
Area: |
91 % |
Pakistan |
65% |
Turkey |
35% |
Uzbekistan |
65 % |
Latin Am: |
80% |
Guatemala |
77% |
Brazil |
72% |
Honduras |
69% |
Peru |
66% |
Bolivia |
61% |
Venezuela |
57% |
Mexico |
39% |
Argentina |
61.5% |
Asia: |
91% |
Pakistan |
65% |
Turkey |
85% |
Indonesia |
92% |
India |
88% |
Philipines |
88% |
Bangladesh |
25% |
Korea |
24% |
Vietnam |
12% |
Japan |
35% |
Uzbekistan |
87.4% |
Africa: |
97% |
Senegal |
92% |
Nigeria |
91% |
Ivory Coast |
90% |
Mali |
87% |
South Africa |
85% |
Kenya |
85% |
Uganda |
84% |
Ghana |
83% |
Tanzania |
80% |
Angola |
IQ data is from IQ
and the Wealth of Nations by Richard Lynn and Tatu Vanhanen.
Figure 10.1 illustrates the strong and curvilinear relationship between
national IQ and Religiosity. Because of the relationship's curvilinearity, most
of the large positive outliers are at the national IQ level from 80 to 95,
whereas nearly all large negative outliers are above the national IQ level of
85. This indicates the fact that according to all variables, the level
of religiosity starts to decline above the national IQ level of 85.
Some of the most highly
outlying countries are named in Figure 10.1. It is interesting to explore
whether any common factors might explain their deviations from the regression
line.
Table 10.5. The
results of regression analysis of Religiosity on national IQ in the total group
of 147 countries (Intelligence, By Richard Lynn & Tatu Vanhanen
Chapter 10 P. 295-305.
Country کشور |
National IQ هوش ضریب ملت |
Religion دین |
Religiosity دارای تعصب
دینی/تَدَیُّن |
Afghanistan |
83.0 |
Muslim 99% |
99.5% |
Albania |
90.0 |
Muslim 70% |
75.8% |
Algeria |
84.2 |
Muslim 99% |
91.9% |
Andorra |
97.0 |
Freedom of religion |
- |
Angola |
71.0 |
Freedom of religion |
98.0% |
Antigua And Barbuda |
75.0 |
Freedom of religion |
- |
Argentina |
92.8 |
Muslim 1%, Irreligion 15% |
88.2% |
Armenia |
93.2 |
Armenian
Orthodoxy 93% |
81.6% |
Australia |
104.2 |
Muslim 2.2%, Irreligion22.3% |
70.5% |
Austria |
102.0 |
Muslim 4.2%,Irreligion12.0% |
77.4% |
Azerbaijan |
87.0 |
Muslim 93.4% |
85.3% |
Bahamas |
84.0 |
- |
|
Bahrain |
85.9 |
Muslim 81.2% |
- |
Bangladesh |
81.0 |
Muslim 90.4% |
96.7% |
Barbados |
80.0 |
- |
|
Belarus |
95.0 |
57.7% |
|
Belgium |
104.3 |
Muslim 5%, Freedom of
religion, Irreligion 38.75% |
62.3% |
Belize |
83.0 |
- |
|
Benin |
71.0 |
99.3% |
|
Bermuda |
90.0 |
- |
|
Bhutan |
78.0 |
- |
|
Bolivia |
87.0 |
98.4% |
|
Bosnia And Herzegovina |
93.2 |
84.3% |
|
Botswana |
76.9 |
99.4% |
|
Brazil |
85.6 |
Freedom of religion, Irreligion 8% |
93.5% |
Brunei |
89.0 |
Muslim 67% |
90.1% |
Bulgaria |
93.3 |
Irreligion 37% |
66.6% |
Burkina Faso |
70.0 |
Muslim 50% |
99.1% |
Burundi |
72.0 |
99.4% |
|
Cambodia |
92.0 |
Muslim 2.1% |
74.2% |
Cameroon |
64.0 |
Muslim 20% |
99.3% |
Canada |
105.4 |
Muslim 3.2%, Freedom of religion,
Irreligion 23.9% |
74.5% |
Cape Verde |
78.0 |
- |
|
Central African Rep. |
68.0 |
Muslim 15% |
98.1% |
Chad |
66.0 |
Muslim 53.1% |
99.1% |
Chile |
93.8 |
85.0% |
|
China |
105.8 |
Muslim 1%, Freedom of religion, Irreligion 49.6% |
48.6% |
Colombia |
89.1 |
92.9% |
|
Comoros |
79.0 |
- |
|
Congo (Brazzaville) |
73.0 |
Muslim 1.5% |
- |
Congo (Zaire) |
65.0 |
Muslim 10% |
97.4% |
Cook Islands |
89.0 |
- |
|
Costa Rica |
91.0 |
98.4% |
|
Cote d'Ivoire |
71.0 |
99.3% |
|
Croatia |
97.8 |
Muslim 1.3% |
86.6% |
Cuba |
85.0 |
64.0% |
|
Cyprus |
91.8 |
Muslim 18% |
95.6% |
Czech Republic |
102.9 |
Irreligion 57.7% |
43.6% |
Denmark |
102.2 |
Muslim 3%, Freedom of religion, Irreligion
32% |
62.1% |
Djibouti |
68.0 |
Muslim 94% |
- |
Dominica |
75.0 |
- |
|
Dominican Republic |
80.0 |
87.7 |
|
Ecuador |
80.0 |
98.5% |
|
Egypt |
82.7 |
Muslim 90% |
95.4% |
El Salvador |
84.0 |
93.8 |
|
Equatorial Guinea |
69.0 |
- |
|
Eritrea |
68.0 |
Muslim 36.2% |
- |
Estonia |
99.7 |
Irreligion 70.8% |
47.1% |
Ethiopia |
63.5 |
Muslim 33.9% |
99.4% |
Fiji |
85.0 |
- |
|
Finland |
107.9 |
Muslim 1%, Freedom of
religion, Irreligion 21% |
68.4% |
France |
102.1 |
Muslim 5%-10%, Freedom of religion, Irreligion 53.5% |
56.4% |
Gabon |
66.0 |
- |
|
Gambia |
65.0 |
Muslim 90% |
99.2% |
Georgia |
93.7 |
82.9% |
|
Germany |
102.8 |
Muslim 1.9% Freedom of
religion, Irreligion 40% |
58.4% |
Ghana |
69.7 |
Muslim 15.9% |
99.3% |
Greece |
93.2 |
Muslim 1.3% |
83.0% |
Greenland |
91.0 |
- |
|
Grenada |
74.0 |
- |
|
Guatemala |
79.0 |
98.3% |
|
Guinea |
66.5 |
Muslim 85% |
99.3% |
Guinea- Bissau |
66.0 |
Muslim 50% |
- |
Guayana |
84.0 |
Muslim 7.2% |
- |
Haiti |
72.0 |
98.8% |
|
Honduras |
84.0 |
98.7% |
|
Hong Kong |
107.7 |
Freedom of religion, Irreligion 18.3% |
81.8% |
Hungary |
99.1 |
Irreligion 39% |
64.7% |
Iceland |
102.0 |
Muslim1.07%, Irreligion5.9% |
78.2% |
India |
81.2 |
Muslim 13.4% |
90.4% |
Indonesia |
98.0 |
Muslim 86.1% |
91.9% |
Iran |
84.6 |
Muslim 98% |
94.3% |
Iraq |
87.0 |
Muslim 97% |
99.3% |
Ireland |
100.0 |
Muslim 1.6%, Irreligion 5.9% |
88.0% |
Israel |
96.6 |
Muslim 16.8%, Jewish 75.5% |
84.2% |
Italy |
102.1 |
Muslim 2%, Irreligion 15% |
79.5% |
Jamaica |
72.0 |
Irreligion 20.9% |
96.5% |
Japan |
105.2 |
Irreligion 56% |
41.0% |
Jordan |
87.0 |
Muslim 92% |
94.4% |
Kazakhstan |
93.0 |
Muslim 47% |
69.9% |
Kenya |
72.0 |
Muslim 10% |
99.4% |
Kiribati |
84.0 |
- |
|
Korea: North |
104.6 |
Freedom of religion, Irreligion 64.3% |
31.2% |
Korea: South |
106.0 |
Freedom of religion, Irreligion 46.5% |
53.7% |
Kuwait |
83.6 |
Muslim 85% |
98.7% |
Kyrgyzstan |
87.0 |
Muslim 75% |
77.3% |
Laos |
89.0 |
84.0% |
|
Latvia |
97.0 |
63.6% |
|
Lebanon |
86.0 |
Muslim 59.7% |
96.2% |
Lesotho |
72.5 |
- |
|
Liberia |
65.0 |
98.7% |
|
Libya |
84.0 |
99.3% |
|
Liechtenstein |
105.0 |
Irreligion 10.6% |
89.4% |
Lithuania |
97.3 |
Irreligion 9.5% |
78.1% |
Luxembourg |
101.0 |
Muslim 13% Irreligion 25% |
72.5 |
Macao |
104.0 |
Freedom of religion, Irreligion 60.9% |
38.2% |
Macedonia |
80.5 |
Muslim 33.3% |
80.3% |
Madagascar |
79.0 |
Muslim 7% |
99.3% |
Malawi |
71.1 |
99.3% |
|
Malaysia |
92.0 |
Muslim 60.4% |
91.3% |
Maldives |
81.0 |
- |
|
Mali |
69.5 |
Muslim 90% |
99.4% |
Malta |
95.3 |
92.8% |
|
Mariana Islands |
81.0 |
- |
|
Marshall Islands |
84.0 |
- |
|
Mauritania |
74.0 |
Muslim 100% |
99.4% |
Mauritius |
81.0 |
Muslim 16.6% |
- |
Mexico |
87.8 |
91.5% |
|
Micronesia |
84.0 |
- |
|
Moldova |
95.0 |
71.8% |
|
Mongolia |
100.0 |
Muslim 4% Freedom of religion, Irreligion 26.5% |
72.9% |
Montenegro |
85.9 |
- |
|
Morocco |
82.0 |
Muslim 98.7% |
95.8% |
Mozambique |
72.5 |
Muslim 17.8% |
97.2% |
Myanmar/Burma |
85.0 |
91.5% |
|
Namibia |
72.4 |
97.4% |
|
Nepal |
78.0 |
Muslim 4.4%, Hinduism 81.3% |
99.3% |
Netherlands |
106.4 |
Muslim 5.8%, Irreligion 51.3% |
48.7% |
Netherlands Antilles |
87.0 |
- |
|
New Caledonia |
85.0 |
- |
|
New Zealand |
103.0 |
Muslim 1.04%, Irreligion
38.55% |
48.94% |
Nicaragua |
84.0 |
98.5% |
|
Niger |
67.0 |
Muslim 80% |
99.4% |
Nigeria |
67.2 |
Muslim 50% |
98.5% |
Norway |
99.2 |
Freedom of religion, Irreligion 51.5% |
64.1% |
Oman |
83.5 |
Muslim 75% |
99.1% |
Pakistan |
81.0 |
Muslim 95% |
96.0% |
Palestine |
84.5 |
مسلمان %95 ، سُنی %98 و شیعه %16
|
- |
ادامه دارد ...
دنباله جدول، در بخش دوم
کامکار، سوئد 2014/06/29
پیرایش، ویرایش و آرایش 2024/02/03