پرچم ایران
پیشینه
نخستین
اشاره در تاریخ اساطیر ایران به وجود پرچم، به قیام کاوه آهنگر علیه ظلم و
ستم آژیدهاک (ضحاک) بر میگردد. در آن هنگام کاوه برای آنکه مردم را علیه
ضحاک بشوراند، پیشبند چرمی خود را بر سر چوبی کرد و آن را بالا گرفت تا مردم گرد
او جمع شدند. سپس کاخ فرمانروای خونخوار را در هم کوبید و فریدون را بر تخت
شاهی نشانید.
فریدون نیز
پس از آنکه فرمان داد تا پاره چرم پیشبند کاوه را، با دیباهای زرد و سرخ و بنفش آراستند و دُر و گوهر به
آن افزودند، آن را درفش شاهی خواند و بدین سان "درفش
کاویان" پدید آمد.
نخستین رنگهای
پرچم ایران زرد و سرخ و بنفش بود، بدون آنکه نشانهای ویژه بر روی آن وجود داشته
باشد.
درفش
کاویان صرفاً افسانه نبوده و به استناد تاریخ تا پیش از حمله اعراب به ایران،
بویژه در زمان ساسانیان و هخامنشیان پرچم ملی و نظامی ایران را درفش
کاویان میگفتند، هر چند این درفش کاویانی اُسانهای نبوده است.
«محمدبن جریر طبری» در کتاب تاریخ
خود به نام «الامم و الملوک» مینویسد:
" ـ درفش کاویان از پوست پلنگ
درست شده، به درازای دوازده ارش". که اگر هر ارش را که فاصله بین نوک انگشتان
دست تا بندگاه آرنج است (60 سانتی متر) به حساب آوریم، تقریباٌ پنج متر عرض و هفت
متر طول میشود.
ابولحسن
مسعودی در «مروج اهب» نیز به همین موضوع اشاره میکند.
به روایت
اکثر کتب تاریخی، درفش کاویان زمان ساسانیان از پوست شیر یا پلنگ ساخته شده بود،
بدون آنکه نقش جانوری بر روی آن باشد.
هر پادشاهی
که به قدرت میرسید تعدادی جواهر بر آن میافزود.
به هنگام
حمله اعراب به ایران، در جنگی که در اطراف شهر نهاوند در گرفت درفش کاویان به دست
آنان افتاد و چون آن را همراه با فرش مشهور «بهارستان»
نزد عمربن خطاب خلیفه مسلمانان، بردند وی از بسیاری گوهرها، دُرها و جواهراتی که
به درفش آویخته شده بود دچار شگفتی شد و به نوشته «فضل الله حسینی قزوینی» در کتاب
«المعجم» که مینویسد:
"ـ امیر المومنین سپس بفرمود
تا آن گوهرها را برداشتند و آن پوست را سوزانیدند".
*****
با فتح
ایران به دست اعراب-مسلمان، ایرانیان تا دویست سال هیچ درفش یا پرچمی نداشتند و
تنها دو تن از قهرمانان ملی ایران زمین، یعنی ابومسلم خراسانی و بابک
خرم دین دارای پرچم بودند. ابومسلم پرچمی یکسره سیاه رنگ داشت و بابک سرخ رنگ
به همین روی بود که طرفداران این دو را سیاهجامگان و سرخجامگان میخواندند. از
آنجائی که علمای اسلام تصویرپردازی و نگارگری را حرام میدانستند تا سالهای مدید
هیچ نقش و نگاری از جانداران بر روی درفشها تصویر نمیشد.
نخستین تصویر بر روی پرچم ایران
در سال 355 خورشیدی (976 میلادی) که غزنویان، با شکست دادن سامانیان، زمام امور را در دست گرفتند، سلطان محمود غزنوی برای نخستین بار دستور داد نقش یک خورشید (دایره) را بر روی پرچم خود که رنگ زمینه آن یکسره سیاه بود زردوزی کنند.
سپس در سال 410
خورشیدی (1031 میلادی) سلطان مسعود غزنوی به انگیزه دلبستگی به شکار شیر دستور داد
نقش و نگار یک شیر جایگزین خورشید شود و از آن پس هیچگاه تصویر شیر از روی
پرچم ملی ایران برداشته نشد تا زمان خمینی در سال (1979 میلادی).
افزوده شدن نقش خورشید بر پشت شیر
در زمان
خوارزمشاهیان یا سلجوقیان سکههائی زده شد که بر روی آن نقش خورشید بر پشت سکه
آمده بود، رسمی که به سرعت در مورد پرچمها نیز رعایت گردید.
در مورد
علت استفاده از خورشید دو دیدگاه وجود دارد، یکی اینکه چون شیر گذشته از نماد
دلاوری و قدرت، نشانه ماه مرداد (اسد) هم بوده و خورشید در برج مرداد در
اوج بلندی و گرمای خود است، به این ترتیب همبستگی میان خانه شیر (برج اسد)
با میانه تابستان نشان داده میشود.
نظریه دیگر
بر تأثیر آئین مهرپرستی و میترائیسم در ایران دلالت دارد و
حکایت از آن دارد که به دلیل تقدس خورشید در این آئین، ایرانیان کهن ترجیح دادند
خورشید بر روی سکهها و پرچم بر پشت شیر قرار گیرد.
پرچم در دوران صفویان
در میان
شاهان سلسله صفویان که حدود 230 سال بر ایران حاکم بودند تنها شاه اسماعیل اول و
شاه طهماسب اول بر روی پرچم خود نقش شیر و خورشید نداشتند. پرچم شاه اسماعیل یکسره
سبز رنگ بود و بر بالای آن تصویر ماه قرار داشت. شاه طهماسب نیز چون خود
زاده ماه فروردین (برج حمل) بود دستور داد به جای شیر و خورشید تصویر
گوسفند (نماد برج حمل) را هم بر روی پرچمها و هم بر سکهها ترسیم کنند.
پرچم ایران
در بقیه دوران حاکمیت صفویان سبز رنگ بود و شیر و خورشید را بر روی آن
زردوزی میکردند. البته موقعیت و طرز قرارگرفتن شیر در همهً این پرچمها یکسان
نبوده، شیر گه نشسته بوده، گاه نیمرخ و گاه رو به سوی بیننده. در بعضی موارد هم
خورشید از شیر جدا بوده و گاه چسبیده به آن.
به استناد
سیاحت نامه «ژان شاردن» جهانگرد فرانسوی استفاده او بیرقهای نوک تیز و باریک که
بر روی آن آیهای از قرآن و تصویر شمشیر دوسر
علی یا شیر خورشید بوده، در دوران صفویان رسم بوده است.
به نظر میآید
که پرچم ایران تا زمان قاجارها، مانند پرچم اعراب، سه گوشه بوده نه چهارگوش.
پرچم در عهد نادرشاه افشار
نادر که
مردی خود ساخته بود توانست با کوششی عظیم ایران را از حکومت ملوک الطوایفی
رها ساخته، بار دیگر یکپارچه و متحد کند.
سپاه او از
سوی جنوب تا دهلی، از شمال تا خوارزم و سمرقند و بخارا، و از غرب تا موصل و کرکوک
و بغداد و از شرق تا مرز چین پیش روی کرد. در همین دوره بود که تغییراتی در خور، در
پرچم ملی و نظامی ایران بوجود آمد.
درفش شاهی
یا بیرق سلطنتی در دوران نادرشاه از ابریشم سرخ و زرد ساخته میشد و بر روی آن
تصویر شیر و خورشید هم وجود داشت اما درفش ملی ایرانیان در این زمان سه رنگ سبز
و سفید و سرخ با شیری در حالت نیمرخ و در حال راه رفتن داشته که خورشیدی نیمه
بر آمده بر پشت آن بود و در درون دایره خورشید نوشته بود:
"المک
الله".
سپاهیان
نادر در تصویری که از جنگ وی با محمد گورکانی، پادشاه هند، کشیده شده، بیرقی سه
گوش با رنگ سفید در دست دارند که در گوشهً بالائی آن نواری سبز رنگ
و در قسمت پائینی آن نواری سرخ رنگ دوخته شده است. و شیری با دم برافراشته
به صورت نیمرخ در حال راه رفتن است و درون دایره خورشید آن بازهم "المک الله" آمده است.
بر این
اساس میتوان گفت پرچم سه رنگ عهد نادر مادر
پرچم سه رنگ کنونی ایران است. زیرا در این زمان بود که برای نخستین بار
این سه رنگ بر روی پرچمهای نظامی و ملی آمد. هر چند هنوز پرچمها
سه گوشه بودند.
دوره قاجارها، پرچم چهار گوشه شد
در دوران
آغامحمدخان قاجار، سر سلسلۀ قاجاریان، چند تغییر اساسی در شکل و رنگ پرچم داده شد،
یکی این که شکل آن برای نخستین بار از سه گوشه به چهارگوشه تغییر یافت و دوم این
که آغامحمدخان به دلیل دشمنی که با نادر داشت سه رنگ سبز و سفید و سرخ پرچم نادری
را برداشت و تنها رنگ سرخ را روی پرچم گذارد.
دایره سفید
رنگ بزرگی در میان این پرچم بود که در آن تصویر شیر و خورشید به رسم معمول وجود
داشت با این تفاوت بارز که برای نخستین بار شمشیری در دست شیر قرار داده شده بود.
در عهد
فتحعلی شاه قاجار، ایران دارای پرچمی دوگانه شد. یکی پرچمی یکسره سرخ با
شیری نشسته و خورشید بر پشت که پرتوهای آن سراسر آن را پوشانده بود. نکته شگفتی
آور این که شیر پرچم زمان صلح شمشیر بدست داشت در حالی که در پرچم عهد جنگ چنین
نبود.
در زمان
فتحعلی شاه بود که استفاده از پرچم سفید رنگ برای مقاصد دیپلماتیک و سیاسی مرسوم
شد.
در تصویری
که یک نقاش روس از ورود سفیر ایران «ابوالحسن خان شیرازی» به دربار تزار روس
کشیده، پرچمی سفید رنگ منقوش به شیر و خورشید و شمشیر، پیشاپیش سفیر در حرکت است.
سالها
بعد، امیرکبیر از این ویژگی پرچمهای سه گانه دوره فتحعلی شاه استفاده کرد و طرح
پرچم امروزی را ریخت.
برای نخستین بار در زمان محمد شاه قاجار (جانشین فتحعلی شاه) تاجی بر بالای خورشید قرار داده شد. در این دوره هم دو درفش یا پرچم به کار میرفته است که بر روی یکی شمشیر دو سر حضرت علی و بر دیگری شیر و خورشید قرار داشت که پرچم اول درفش شاهی و دومی درفش ملی و نظامی بود.
امیرکبیر و پرچم ایران
میرزا تقی
خان امیرکبیر، بزرگمرد تاریخ ایران، دلبستگی ویژهای به نادرشاه داشت و به همین
سبب بود که پیوسته به ناصرالدین شاه توصیه میکرد شرح زندگی نادر را بخواند.
امیرکبیر
همان رنگهای پرچم نادر را پذیرفت، اما دستور داد شکل پرچم مستطیل باشد (بر خلاف
شکل سه گوشه در عهد نادرشاه) و سراسر زمینه پرچم سفید، با یک نوار سبز به عرض
تقریبی 10 سانتی متر در گوشه بالائی و نواری سرخ رنگ به همان اندازه در قسمت پائین
پرچم دوخته شود و نشان شیر و خورشید و شمشیر در میانه پرچم قرار گیرد، بدون آنکه
تاجی بر بالای خورشید گذاشته شود. بدین ترتیب
پرچم ایران تقریباً به شکل و فرم پرچم امروزی ایران درآمد.
انقلاب مشروطیت و پرچم ایران
با پیروزی
جنبش مشروطه خواهی در ایران و گردن نهادن مظفرالدین شاه به تشکیل مجلس،
نمایندگان مردم در مجلسهای اول و دوم به کار تدوین قانون اساسی و متمم آن میپردازند.
در اصل
پنجم متمم قانون اساسی آمده بود:
"الوان رسمی بیرق ایران، سبز
و سفید و سرخ و علامت شیر و خورشید است".
کاملا مشخص
است که نمایندگان در تصویب این اصل شتابزده بودهاند. زیرا اشارهای به ترتیب قرار
گرفتن رنگها، افقی یا عمودی بودن آنها، و این که شیر و خورشید بر کدام یک از رنگها
قرار گیرد به میان نیامده بود. همچنین درباره وجود یا عدم وجود شمشیر یا
جهت روی شیر ذکری نشده بود. به نظر میرسد بخشی از عجله نمایندگان به دلیل وجود
شماری روحانی در مجلس بوده که استفاده از تصویر را حرام میدانستند. نمایندگان
نواندیش در توجیه رنگهای به کار رفته در پرچم به استدلالات دینی متوسل شدند، بدین
ترتیب که میگفتند رنگ سبز، رنگ دلخواه پیامبر
اسلام و رنگ این دین است،
بنابراین پیشنهاد میشود رنگ سبز در بالای پرچم ملی ایران قرار گیرد. در مورد رنگ
سفید نیز به این حقیقت تاریخی استناد شد که رنگ سفید رنگ مورد علاقهً زرتشتیان
است، اقلیت دینی که هزاران سال در ایران به صلح و صفا زندگی کردهاند و این که
سفید نماد صلح، آشتی و پاکدامنی است و لازم است در زیر رنگ سبز قرار گیرد.
در مورد رنگ سرخ نیز با اشاره به ارزش خون شهید در اسلام، بویژه امام حسین
و جان باختگان انقلاب مشروطیت به ضرورت پاسداشت خون شهیدان اشاره گردید.
از سوی دیگر چون اکثر ایرانیان مسلمان شیعه و پیرو علی هستند و اسدالله از القاب حضرت علی است، بنابراین شیر هم نشانۀ مرداد است و هم نشانه امام اول شیعیان. در مورد خورشید نیز چون انقلاب مشروطه در میانه ماه مرداد به پیروزی رسید و خورشید در این ایام در اوج نیرومندی و گرمای خود است پیشنهاد میکنیم خورشید را نیز بر پشت شیر سوار کنیم که این شیر و خورشید هم نشانه علی باشد هم نشانۀ ماه مرداد و هم نشانه چهاردهم مرداد یعنی روز پیروزی مشروطه خواهان و البته وقتی شیر را نشانه پیشوای امام اول بدانیم لازم است شمشیر ذوالفقار را نیز بدستش بدهیم. بدین ترتیب برای اولین بار پرچم ملی ایران به طور رسمی در قانون اساسی به عنوان نماد استقلال و حاکمیت ملی مطرح شد.
در سال 1336 منوچهر اقبال، نخست وزیر وقت به پیشنهاد نمایندگان وزارت خانههای خارجه، آموزش و پرورش و جنگ طی بخش نامهای ابعاد و جزئیات دیگر پرچم را مشخص کرد. بخشنامه دیگری در سال 1337 در مورد تناسب طول و عرض پرچم صادر شد و طی آن مقرر گردید طول پرچم اندکی بیش از یک برابر و نیم عرضش باشد.
در اصل
هجدهم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران مصوب سال 1358 (1979 میلادی) در مورد پرچم
گفته شده است که پرچم جمهوری اسلامی از سه رنگ سبز، سفید و سرخ تشکیل میشود و
نشان جمهوری اسلامی ایران به رنگ سرخ در میانهٔ نوار سفید قرار
دارد. همچنین ۲۲ «الله اکبر» به رنگ سفید و به نشانهٔ
پیروزی انقلاب در روز ۲۲ بهمن
در حاشیهٔ پایین رنگ سبز و حاشیهٔ بالای رنگ سرخ جای گرفتهاند. نشان جمهوری
اسلامی بیانگر واژهٔ «الله» و شعار اسلامی «لا اله الا الله» است.
پس از سرنگونی آخوندها
نهادند زیر
اندرش تخت عاج
بسر بر ز
یاقوت و پیروزه تاج.
فردوسی
پیروز
(فیروز):
مظفر.
غالب. منصور.
بهرکار بخت
تو پیروز باد
همه روزگار
تو نوروز باد.
فردوسی
پایان
کامکار 2022/10/13